• Cabinet de Fericire

Micii dușmani ai comunicării



În special la începutul unei relații - fie de parteneriat sau de căsătorie - există tendința de a crea conflicte aparent din nimic. Evident, sunt subiecte importante care prezintă un factor relativ ridicat de conflict, cum ar fi banii, educația copiilor, sexul, însă situațiile la care ne vom referi în continuare sunt factori minori. Totuși, aceste subiecte deși aparent neimportante au darul de a provoca serioase conflicte care erodează considerabil relația.


Am o veste bună: multe dintre aceste situații pot fi evitate. În cele ce urmează vă voi arăta cum acest lucru este posibil dacă sunteți atent la unele detalii, învățați să evitați conflictele și acordați partenerului șansa de a se lăsa înțeles.


Dușmanul nr. 1: Furia


Tocmai v-ați zgâriat mașina nouă…

Calculatorul s-a blocat tocmai când erați pe punctul de a termina un raport la care lucrați de câteva zile. Mare parte a materialului nu s-a salvat…

Ce zi extraordinară, nu?


După asemenea întâmplări sunteți pe punctul de a exploda în orice moment. Iar dacă din întâmplare partenerul este în apropiere și vă aruncă o întrebare naivă despre cum a fost ziua, situația devine mai mult decât delicată. Bomba poate exploda în orice moment, și niciun motiv rezonabil nu poate opri avalanșa de furie îndreptată împotriva partenerului, complet nevinovat.


Ce e de făcut? Tactica de a număra până la zece înainte de a spune ceva funcționează foarte bine. Iar când numărătoarea s-a încheiat, explicați calm partenerului că ați avut o zi proastă și, cel puțin pentru o jumătate de oră aveți nevoie de liniște să vă încărcați bateriile. Puteți evita o discuție chiar și până a doua zi, dar cel mai bine este să nu transformați partenerul într-un sac de box al frustrărilor adunate de este zi.


Dușmanul nr. 2: Oboseala


Când vă întoarceți acasă după o zi relativ normală, abia așteptați să împărtășiți partenerului sau partenerei aventurile de peste zi: ultimele bârfe, eventual șansa unei noi promovări, laudele șefului sau succesele muncii în echipă.


Dar când aveți cel puțin 12 proiecte care așteaptă să fie terminate, un client nesuferit care v-a făcut probleme toată ziua, și un șef care nu v-a lăsat să respirați deloc până când nu ați terminat un raport de activitate ce trebuia predat până la sfârșitul zilei, nu aveți deloc chef de discuții. Cel mult, vreți să ascultați muzică, să vă plimbați în natură. În niciun caz să discutați. Pentru că dacă se întâmplă, interlocutorul va avea cu siguranță de suferit. Răbdarea este la limită!


Situațiile conflictuale pot fi evitate în acest caz dacă explicați pe scurt partenerului că preferați să stați de vorbă în ziua următoare. Spuneți pe scurt că ați avut o zi proastă și cel mai bine e să vă odihniți și să vă relaxați în liniște.


Dușmanul nr.3: Sentimentul că sunteți pierdut


Sunt unele momente în viață când simțiți că totul în jur se prăbușește. Fie profesional lucrurile nu avansează așa cum v-ați așteptat, fie nu sunteți mulțumiți cu situația financiară, fie vă confruntați cu probleme serioase de sănătate. Sentimentul predominant este de deznădejde totală.

În asemenea situații vă simțiți incapabil(ă) de orice discuție serioasă și, cu siguranță, veți fi absent(ă) din conversație. Partenerul sau partenera pot interpreta acest lucru ca o lipsă de interes.


Dacă situația continuă, este important să apelați la ajutor profesionist din partea unui terapeut, care eventual poate decide invitarea partenerului ca parte a procesului de stabilizare a situației psihice și mentale.


Partenerul trebuie să înțeleagă că în asemenea situații, este important să aibă alături o persoană care să îl (o) înțeleagă. A oferi șansa de a fi înțeles este o extraordinară modalitate de revenire la normal. În asemenea momente, tot ceea ce avem nevoie este de a fi ascultați, iar deschiderea partenerului are un rol foarte important.


Dușmanul nr. 4: Gălăgia


Copilul urlă de o oră fără încetare.

Vecinii dau muzica la maxim și petrecerea pare să dureze de zile întregi.

Alături, noii locatari mută mobila non-stop...

Gradul de irascibilitate crește de la un moment la altul.


Iar partenerul tocmai vrea să vă spună ceva foarte serios. Este cel mai prost moment pentru un asemenea demers. Pentru a discuta, în special o problemă serioasă, este nevoie de un mediu calm, de liniște. Nu discutați planuri de viitor la supermarket! Dacă vreți să abordați o asemenea situație în cursul serii, asigurați-vă că nu există surse suplimentare de zgomot, cum ar fi televizorul. Nu aveți nevoie de surse de distragere a atenției în momentul în care aveți ceva serios de spus!


Este foarte important să stabiliți o zi pe săptămână sau pe lună când doriți să aveți asemenea discuții. Pregătiți-vă în avans, creați un mediu propice și fiți sigur că sunteți relaxat și calm iar mediul în care conversația urmează să aibă loc este liniștit.


Dușmanul nr.5: Foamea


Pe mulți cititori în acest moment poate îi pufnește râsul. Ce-are a face foamea cu o bună comunicare în cuplu?


Realitatea este că, atunci când cuiva îi e foame, ultimul lucru de care are nevoie este o conversație. O farfurie plină cu mâncare este cea ce are nevoie. Și, după cum am învățat în primii șapte ani de viață, nu e frumos să vorbești cu gura plină. Acest lucru este valabil pentru bărbați și femei în egală măsură.


Cercetările psihologice au arătat că senzația de foame afectează capacitatea de a asculta și atenția. În aceste condiții, este indicat să rugați partenerul să vă acorde un moment de pauză până vă potoliți foamea și începeți discuția când vă aflați într-un moment mai bun.


Concluzie


Situații conflictuale în viața de cuplu pot fi evitate cu ușurință dacă explicăm simplu partenerului situația în care ne aflăm. Putem cere o amânare a unei discuții, sau reclama spațiu și timp pentru noi.

Aveți experiențe similare în asemenea situații? Aștept oricând comentariile și întrebările voastre!