• Cabinet de Fericire

Burnout-ul



Orice persoană poate experimenta la un moment dat în carieră sentimentul de epuizare. Indiferent de cât de mult ne iubim locul de muncă, există perioade în care mai mulți factori se pot cumula, provocând o senzație de imposibilitate de a mai desfășura activitățile curente. De cele mai multe ori, această situație apare atunci când vorbim de locuri de muncă extrem de stresante.


Mai exact, termenul de burnout este folosit și sub alte denumiri, precum sindrom burnout sau sindrom de epuizare profesională și se referă la epuizarea fizică sau psihică ce duce la imposibilitatea desfășurării anumitor activități. Această condiție ar putea fi rezultatul stresului de la locul de muncă. Stresul este provocat de multe ori de cantitatea exagerat de mare de sarcini, frica de a nu fi concediat sau chiar de conflictele cu șefii sau colegii. De asemenea, burnout-ul poate fi provocat și de anumite frustrări acumulate, de exemplu lipsa aprecierii din partea superiorilor, indiferent de reușite sau lipsa promovării într-o funcție mai bună sau cu un salariu mai mare.


A avea o carieră sau un loc de muncă greșit sunt factori ce pot provoca atât stres cât și frustrare. Multe persoane se confruntă cu greutățile ce apar în urma angajării într-un loc nepotrivit. Cu toate acestea, chiar și persoanele cu locuri de muncă perfecte pot suferi de sindromul burnout, mai ales din cauza suprasolicitării. Indiferent de locul de muncă, discuția cu un psiholog poate fi extrem de folositoare atunci când senzația de epuizare a apărut. Psihologul poate oferi cele mai bune sfaturi, adaptate la condițiile individuale ale fiecărei persoane.


Cum se manifestă?


Pe lângă faptul ca sindromul epuizării profesionale poate face ca o persoană să nu mai vrea să meargă la muncă sau sa fie nemotivată să își facă treaba, există și alte simptome. Acestea includ oboseală, iritabilitate, crize de plâns, atacuri de anxietate, pierderea poftei de mâncare sau supraalimentarea, bruxism (scrâșnirea dinților), creșterea consumului de alcool, tutun și droguri, insomnie, coșmaruri, pierderea memoriei, productivitate scăzută și incapacitate de concentrare.


Conform Asociației Americane de Psihologie, dacă se permite progresia sindromului de burnout, acesta poate duce la depresie, anxietate și chiar probleme fizice. În cele din urmă, sindromul de burnout poate produce condiții de sănătate grave, care includ suicidul, accidentul vascular cerebral sau atacul de cord.

Înainte ca sindromul de burnout să ajungă într-un punct critic în care să provoace o criză severă de sănătate mentală sau fizică, va afecta modul în care activitatea profesională este desfășurată. De multe ori, persoanele epuizate din punct de vedere profesional întârzie la locul de muncă și nu dau randament.


Costul acestei condiții este ridicat atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Împreună cu un psihoterapeut puteți găsi o modalitate de a împiedica epuizarea profesională să se instaleze sau să progreseze. Vă stau la dispoziție pentru a gestiona corect și eficient această perioadă dificilă din viața dumneavoastră.


Factori de risc


Există anumiți factori de risc ce pot crește șansele de a dezvolta epuizare profesională. Acești factori de risc includ:

- Dezechilibrul dintre viața profesională și cea personală;

- Volumul mare de muncă, inclusiv orele de muncă suplimentare;

- Încercarea exagerată de a mulțumi toate persoanele din jur;

- Profesarea unor meserii dificile, ce implică responsabilități uriașe, de exemplu domeniul medical;

- Senzația de pierdere a controlului asupra muncii;

- Monotonia locului de muncă.


Consecințele burnout-ului


Ignorarea epuizării profesionale poate avea consecințe negative semnificative. Printre acestea se regăsesc următoarele:

- Stresul excesiv;

- Oboseala;

- Insomnia;

- Tristețea, furia sau iritabilitatea;

- Distrugerea relațiilor cu apropiații;

- Abuzul de substanțe;

- Bolile cardiace;

- Hipertensiunea arterială;

- Diabetul zaharat de tip 2;

- Scăderea imunității si vulnerabilitatea față de boli;

- Dorințe de sinucidere sau chiar apelarea la acest gest.

Pășirea la timp într-un cabinet de psihologie poate ajuta la evitarea acestor consecințe nedorite.


Cum puteți face față?


Cu cât recunoașteți mai devreme că vă confruntați cu sindromul burnout, cu atât mai ușoară poate fi rezolvarea. De multe ori, chiar dacă poate să pară dificilă, părăsirea sau schimbarea locului de muncă poate reprezenta soluția ideală. În timp ce acest lucru poate să nu pară necesar pentru cineva aflat în stadiile incipiente de burnout, pentru cei a căror sănătate este afectată poate reprezenta o necesitate absolută.


Dacă vă aflați în stadii incipiente ale burnout-ului, există mai multe lucruri ce pot fi făcute. Este mai ușor ca epuizarea profesională să fie remediată atunci când nu este cauzată de stres sau de frustrare, ci de rezultatul alegerii de a lucra prea intens și pentru prea multe ore. Atunci când epuizarea apare, o pauză poate fi perfectă. Adesea, munca nu trebuie să se combine cu familia, deoarece aceasta din urmă trebuie să ajute la relaxare și la detașare.


Serile trebuie să fie petrecute în medii relaxante, vizionând un film sau citind o carte bună. De asemenea, programul de somn trebuie respectat, având aproximativ 8 ore de somn profund. În unele cazuri, exercițiile fizice regulate pot fi de ajutor.


Este o chestiune cu totul diferită atunci când stresul sau frustrarea sunt motivele pentru care a aparut sindromul de burnout. Aceste condiții sunt mai greu de înlăturat, mai ales când există situații sau persoane ce nu pot fi schimbate. Cu toate acestea, relațiile cu alte persoane trebuie adaptate astfel încât să fie mai productive.


Nu în ultimul rând, dacă decideți că meseria pe care o aveți nu este una potrivită, poate că este timpul pentru o schimbare. Cu toate acestea, nu trebuie să demisionați fără o planificare atentă în prealabil.


Dacă epuizarea profesională este severă sau dacă nu doriți ca simptomele ușoare să se agraveze, discuția cu un psiholog poate fi de ajutor. Sfaturile avizate sunt, de cele mai multe ori, metode excelente pentru a putea depăși sindromul de burnout.


Surse:

https://www.thebalancecareers.com/job-burnout-526270

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/burnout/art-20046642